Natuurlijk! Sint-Oedenrode gaat voor grootser bereik: lokaal én digitaal!

Ingediend door communicatie op wo, 03/10/2021 - 11:45
Eva Jansen - Ruud van de Pol - Lieke van Casteren

Sint-Oedenrode is een plek waar iedereen groots kan genieten, in een bourgondisch centrum en prachtig buitengebied. Wij, als inwoners van Sint Oedenrode, weten dit wel, maar toch worden we elke keer weer aangenaam verrast als er nieuwe ideeën ontstaan die ons allemaal op onze eigen manier verbinden. 

Natuurlijk! Sint-Oedenrode speelt een verbindende rol bij deze activiteiten. N!SO wil een regisseur zijn voor alle evenementen, maar ook dé gesprekspartner voor de gemeente Meierijstad over onder meer wat er leeft in Rooi. 

Om alle initiatieven te verbinden en ondernemers te ondersteunen, zijn mensen nodig die bekendheid geven aan alles wat wordt georganiseerd. Mensen die creatief meedenken, communiceren via media, het onderling verbinden. Daarom is er, bij het vertrek van projectmanager Neeltje Vervoort, besloten om te starten met een communicatieteam om de promotie van Sint-Oedenrode nog verder te professionaliseren. 

Dit team stelt zich graag aan u voor. Zij zullen komende tijd, naast hun andere werkzaamheden, samen met het bestuur van N!SO én alle werkgroepen met vrijwilligers, gaan starten met allerlei ideeën.

EvaEva Jansen:
Welke rol vervul jij binnen de werkgroep marketing & communicatie van N!SO?
Als communicatiespecialist en fotograaf houd ik me vooral bezig met het vertellen van verhalen. Tijdens mijn studie vond ik ‘city marketing’ altijd een van de leukste vakken, vooral omdat een dorp of stad ook veel verhalen bij zich draagt. Zo heeft Sint-Oedenrode een rijke geschiedenis. Dat ik nu een bijdrage mag leveren aan het promoten van mijn eigen dorp, dat is toch fantastisch! Ik verplaats me graag in de toekomstige bezoeker van Sint-Oedenrode. Wat maakt ons dorp zo uniek en waarmee kunnen we nog meer aandacht trekken?


Welke ideeën spelen er bij de werkgroep om mee aan de slag te gaan? 
Er borrelen bij ons verschillende creatieve ideeën om Sint-Oedenrode met haar historische kern en groene buitengebied te promoten. Voor onze eigen inwoners, maar later ook weer voor toeristen. Juist in deze tijd vraagt het behoud van de levendigheid om een flinke dosis aandacht. We gaan duidelijk inventariseren waar draagvlak voor is. Als er een groep Rooienaren opstaat om iets moois op poten te zetten, dan ondersteunen wij dit graag via onder andere social media. 

Op Facebook hebben we ongeveer 2.000 volgers en op Instagram 1.000. Het is fantastisch dat we via deze platformen elke keer weer zoveel mensen kunnen informeren over alle (online) evenementen en mogelijkheden die ons dorp biedt. Bij deze daarom ook een oproep om @Natuurlijksintoedenrode hier te gaan volgen. Zodat je niet alleen weet wat er allemaal te beleven is; maar omdat je op deze manier ook een ambassadeur kunt zijn voor ons prachtige dorp!

RuudRuud van de Pol:
Welke rol vervul jij binnen de werkgroep M & C N!SO?
Door mijn achtergrond als media-vormgever en webdesigner, kan ik een goede, creatieve kracht zijn voor communicatieteam van N!SO. Ik ga me vooral bezig houden met het ontwerpen van on- en offline communicatie-uitingen.

Hoe zie jij Sint-Oedenrode over vijf jaar op recreatief/toeristisch gebied?
Ik zou graag zien dat het in Sint-Oedenrode nog aantrekkelijker wordt voor mensen van buitenaf om hier meerdere weken te verblijven tijdens het seizoen. Hiervoor zullen we de neuzen nog meer dezelfde kant op moeten krijgen en ondernemers op recreatief en toeristisch gebied nog meer met elkaar moeten verbinden. Met de prachtige natuur, goede horeca, enthousiaste ondernemers en het mooie centrum zijn in ieder geval alle ingrediënten aanwezig!

Wat wil jij met deze werkgroep bereiken?
Het is mijn persoonlijk doel om weer wat meer reuring in Sint-Oedenrode te krijgen. In mijn vriendengroep hoor ik vaak, dat er in Rooi nooit iets te doen is. Dat is niet waar, maar blijkbaar wordt deze doelgroep onvoldoende bereikt. Daar gaan we aan werken, zodat iedereen hier in de omgeving voortaan zegt: “We gaan vandaag naar Rooi, want daar is altijd wat te doen.” Bovendien zie je nu pas wat er allemaal in ons dorp is, na al het gemis.

liekeLieke van Casteren:
Welke rol vervul jij binnen de werkgroep M & C N!SO?
Als projectmanager ben ik dagelijks bezig met verbinden. Daarnaast vind ik het interessant om de achtergrond van een persoon, locatie of onderneming te vertalen naar een passende tekst. Dit doe ik o.a. via een lokaal blog, naast mijn huidige baan. Voor N!SO lever ik graag mijn bijdrage, door de stichting nog beter op de -digitale én ouderwetse- kaart te zetten.

Wat is je ambitie met N!SO voor de komende tijd?
De slogan “Wees loyaal, koop lokaal” was nog nooit zo van toepassing als in deze periode. Mijn ambitie is dit vast te houden, ook als we zonder maatregelen door het leven gaan. Samen met alle leden van Natuurlijk! Sint-Oedenrode willen we de verbindende rol zijn, voor alle toekomstige initiatieven voor Sint-Oedenrode.

Hoe wil je dat gaan bereiken?
We hebben gemerkt dat initiatieven als WinterWonderRooi veel draagvlak hebben. Zowel door inwoners, maar ook voor mensen buiten Sint-Oedenrode. We beseffen ons ook, dat we via het digitale pad niet iedereen bereiken, én dat willen we wel. Daarom komen we op kort termijn met een Natuurlijk! Sint-Oedenrode Inspiratiepunt, dat gevestigd zal worden in het Sint-Paulusgasthuis. Dit punt moet ervoor zorgen, dat iedere inwoner, ondernemer of toerist bij ons naar binnen stapt voor meer informatie over Sint-Oedenrode of ondersteuning kan vragen bij een lokaal initiatief. Later volgt hier nog meer over!

We hebben één ding in onze eerste periode als communicatieteam al gemerkt: er zijn zoveel betrokken vrijwilligers, die Sint-Oedenrode op allerlei manieren graag ondersteunen, fantastisch. Laten we dat samen vasthouden en kijken waar wij als team in de toekomst bij kunnen helpen. Zie dit dus ook gerust als een uitnodiging, om contact met één van ons op te nemen of via communicatie@natuurlijksintoedenrode.nl. 

‘Waar een klein dorp groot in kan zijn,
is dat we veel, heel veel organiseren.’