Bijeenkomst op de Markt (oude pand van Vd Vleuten), maart 2019

Ingediend door fruitcake op do, 09/12/2019 - 09:03

Tijdens de bijeenkomst van BtB en N!SO in maart 2019 ‘Sint-Oedenrode 3.0’ kwamen circa 180 mensen samen. Na enkele presentaties ging iedereen in groepen aan de slag om te brainstormen over het thema van de avond: hoe houden we Sint-Oedenrode aantrekkelijk en leefbaar, nu en in de toekomst. Extra aandacht ging uit naar het levendig houden van het centrum, met name van de Markt. Hierna volgt een impressie van de opgehaalde ideeën en meningen.

De Markt: historisch en authentiek

Een sterke eigenschap van De Markt in Sint-Oedenrode zijn de historische panden, wat het geheel een authentiek karakter geeft. Volgens velen typeert dit historische, authentieke karakter het centrum van Sint-Oedenrode. Behoud hiervan is dan ook het uitgangspunt voor de herinrichting van de Markt. 

De Kiosk 2.0

En wat vindt de gemiddelde Rooienaar nu van de kiosk op de Markt? De één vindt ‘m fantastisch, de ander afschuwelijk. Feit is; de kiosk in de huidige hoedanigheid volstaat niet meer. Er zijn diverse plannen in het verleden bedacht (denk aan visie Floris Alkemade) over de opwaardering van de kiosk. Bij de herinrichting van de Markt is ‘wat te doen met de kiosk’ een van de speerpunten.

Bijzondere winkels, aandacht voor puur en ambacht

Veel mensen van buitenaf komen naar Rooi voor het bijzondere aanbod van winkels. Denk daarbij aan een goede slager, een echte bakker, de groenteboer en een verscheidenheid aan leuke kledingwinkels, die je nergens anders vindt. Met het aanbod vanuit de huidige horeca laten we al zien dat Sint-Oedenrode een echt verwendorp is. Daarmee kun je je als centrum blijven onderscheiden. Zowel voor je eigen inwoners, als voor de bezoekers: uit andere dorpen maar ook dagjes mensen of de mensen die hier vakantie houden.

Gastvrij, samenwerken en gezellig

Sint-Oedenrode, in de volksmond ‘Rooi’ genaamd, staat bekend om haar gastvrijheid en gezelligheid. Aan de ondernemers die gevestigd zijn aan de Markt en in het centrum dan ook de schone taak het toonbeeld van gastvrijheid te zijn. Zij zijn onze gastheren en -vrouwen en geven bezoekers en inwoners een warm welkom. Een opmerking die meerdere keren voorbij kwam, is om het centrum (nog) meer te gebruiken als podium voor muziek en toneel. De Markt, als bruisend hart in het centrum, is hiervoor uitstekend geschikt. Onderlinge samenwerking van de (centrum)ondernemers om dit soort initiatieven op touw te zetten is dan ook een must!

Toegankelijk en parkeren

Bij gastvrijheid hoort ook toegankelijkheid. Uit de uitkomsten van de avond kwam naar voren dat het parkeerbeleid voor het centrum verbetert moet worden. De mening rondom de vormgeving varieerde van: een autovrij centrum, parkeren onder de Markt, minder blik op de Markt/centrum, parkeren op korte afstand van het centrum voor kort parkeren, maar voor lang parkeren juist buiten het centrum. 

Groen moet je doen

Doordat momenteel veel ‘blik’ op de Markt staat, is er weinig tot geen ruimte voor groen. Toch vinden veel mensen het belangrijk om meer groen op de Markt en in het centrum te hebben. Of wellicht een gezellige waterpartij? Door de natuur meer toe te laten in het centrum wordt het geheel vriendelijk. Het past bij ons natuurrijke landschap. Maar wel met het behoud van een open karakter en toegankelijkheid voor horeca en winkels. Een mooie opdracht misschien voor een slimme landschapsarchitect?

We moeten nú leegstand aanpakken

Een grote zorg van vrijwel alle aanwezigen is dat er in het centrum steeds meer panden leeg staan. Zo is De Borggrave voor veel Rooienaren een doorn in het oog. Maar ook het markante pand waar deze bijeenkomst werd gehouden, trekt de aandacht door de aanwezigheid van leegte. Er kwamen heel wat ideeën voorbij die de leegstand zouden oplossen, zoals: lage huren voor startende ondernemers, flexplekken, woonruimte voor starters, een hotel, leegstaande etalages aankleden met lokale aanbiedingen, meer focus op jeugd, winkels van buiten de kern naar de kern halen, enzovoort. Of het gouden ei ertussen zit, is de vraag, maar het signaal is duidelijk: Rooi moet aan de bak om de leegstand aan te pakken. En wel nu!

Marketingplan: zet Rooi op de kaart

De Rooienaar is van nature bescheiden. Toch zullen we beter en meer moeten laten zien wat we in huis hebben. Waar ligt onze kracht? Zowel als dorp: mooi, groen, gastvrij en bourgondisch. De slogan verrassend, groots genieten komt hiermee in een heel end in de buurt. Of zoals een deelnemer Rooi typeert: Rooi is beleving en van het leven genieten. Dit zullen we nog veel meer en beter in de etalage moeten zetten. Ook onze evenementen moeten we nog beter promoten vanuit 1 gezicht/huisstijl (zie N!SO-borden A50) en beter op elkaar afstemmen. Een duidelijk en krachtig marketingplan voor Rooi is belangrijk om ons mooie dorp op de kaart te zetten. Vanuit N!SO zijn de eerste stappen gezet, maar dit kan nog beter en meer. We zullen dit met z’n allen moeten doen.

Aandachtspunten: samen kunnen we het Rooien

Een aandachtspunt is het onderscheidend vermogen van Rooi benadrukken (naar buiten toe) en aantrekkingskracht vergroten (zorg voor meer activiteiten en evenementen die veel mensen aantrekken, speel vooral ook in op expats en jeugd). Samenwerking is hierin erg belangrijk. We moeten de samenwerking met de gemeente verbeteren, maar ook ondernemers onderling moeten de samenwerking met elkaar blijven opzoeken. Een sterke belangenorganisatie die staat voor Rooi is hierin essentieel! Deze organisatie kan de verbinding zijn tussen alle (bestaande) partijen in Rooi, die zich inzetten voor de leefbaarheid van het dorp. Aandacht voor communicatie blijft in alle gevallen een aandachtspunt. Wat je ook doet. En durf trots te zijn.

‘Waar een klein dorp groot in kan zijn,
is dat we veel, heel veel organiseren.’